tag:blogger.com,1999:blog-83334893042431592024-02-20T07:06:37.201-08:00FPIUnknownnoreply@blogger.comBlogger2125tag:blogger.com,1999:blog-8333489304243159.post-87419907002802236192013-10-20T22:11:00.004-07:002013-10-20T22:11:36.734-07:00DAVID HUME<div align="center" class="MsoNormal" style="line-height: 150%; text-align: center;">
<br /></div>
<div align="center" class="MsoNormal" style="line-height: 150%; text-align: center;">
<br /></div>
<div align="center" class="MsoNormal" style="line-height: 150%; text-align: center;">
<span style="font-size: 20.0pt; line-height: 150%; mso-bidi-font-size: 12.0pt;"> <b>DAVID HUME<o:p></o:p></b></span></div>
<div align="center" class="MsoNormal" style="line-height: 150%; text-align: center;">
<br /></div>
<div align="center" class="MsoNormal" style="line-height: 150%; text-align: center;">
<br /></div>
<div align="center" class="MsoNormal" style="line-height: 150%; text-align: center;">
<b><span style="font-size: 16.0pt; line-height: 150%; mso-bidi-font-size: 12.0pt;">Nama : Rifaie
bin Embong<o:p></o:p></span></b></div>
<div align="center" class="MsoNormal" style="line-height: 150%; text-align: center;">
<br /></div>
<div align="center" class="MsoNormal" style="line-height: 150%; text-align: center;">
<b><span style="font-size: 16.0pt; line-height: 150%; mso-bidi-font-size: 12.0pt;">Subjek :
Pengantar Falsafah<o:p></o:p></span></b></div>
<div class="MsoNormal" style="line-height: 150%;">
<br /></div>
<div align="center" class="MsoNormal" style="line-height: 150%; text-align: center;">
<span style="font-size: 16.0pt; line-height: 150%; mso-bidi-font-size: 12.0pt;"> </span><span style="font-size: 12pt; line-height: 150%;"> </span></div>
<div class="MsoNormal" style="line-height: 150%;">
<br /></div>
<div align="center" class="MsoNormal" style="line-height: 150%; text-align: center;">
<span style="font-size: 12pt; line-height: 150%;"><br /> </span><b><span style="font-size: 12.0pt; line-height: 150%;">PENGENALAN<o:p></o:p></span></b></div>
<div class="MsoNormal" style="line-height: 150%;">
<span style="font-size: 12.0pt; line-height: 150%;">Falsafah. Apakah ia. Menurut Plato, falsafah ialah ilmu
pengetahuan yang cenderung untuk mencari kebenaran yang asali. Menurut
Aristotle pula, ianya ilmu pengetahuan yang meliputi kebenaran yang terkandung
di dalamnya ilmu-ilmu metafizik, logik, retorik, etika, ekonomi, politik dan
estetika.<o:p></o:p></span></div>
<div class="MsoNormal" style="line-height: 150%;">
<br /></div>
<div class="MsoNormal" style="line-height: 150%; text-indent: 21.0pt;">
<span style="font-size: 12.0pt; line-height: 150%;">Bagi Al Farabi, falsafah ialah ilmu
pengetahuan mengenai alam maujud bagaiman hakikatnya yang sebenarnya. Immanual
Kant pula mengatakan falsafah ialah ilmu pengetahuan yang menjadi pokok dan
pangkal dari segala pengetahuan yang mengandungi empat perkara iaitu metafizik,
agama, etika dan antropologi.<o:p></o:p></span></div>
<div class="MsoNormal" style="line-height: 150%;">
<br /></div>
<div class="MsoNormal" style="line-height: 150%; text-indent: 21.0pt;">
<span style="font-size: 12.0pt; line-height: 150%;">Bahasa lughahnya iaitu dari bahasa
arab filsafah. Dari istilah pula ialah alam berfikir dan alam fikiran. Ianya
bermaksud berfikir secara mendalam megenai sesuatu perkara sama ada perkara itu
zahir atau batin. Begitu juga David Hume, beliau seorang ahli falsafah yang
dikenali oleh ramai penulis terkenal dizamannya<o:p></o:p></span></div>
<div class="MsoNormal" style="line-height: 150%;">
<br /></div>
<div class="MsoNormal" style="line-height: 150%;">
<span style="font-size: 12pt; line-height: 150%; text-align: center;"> </span></div>
<div align="center" class="MsoNormal" style="line-height: 150%; text-align: center;">
<b><span style="font-size: 12.0pt; line-height: 150%;">Latar belakang kehidupan David Hume<o:p></o:p></span></b></div>
<div class="MsoNormal" style="line-height: 150%;">
<br /></div>
<div class="MsoNormal" style="line-height: 150%; margin-left: 21.25pt; mso-list: l0 level1 lfo1; tab-stops: 21.25pt; text-indent: -21.25pt;">
<!--[if !supportLists]--><span style="font-size: 12.0pt; line-height: 150%; mso-fareast-font-family: "Times New Roman";">1.<span style="font-size: 7pt; line-height: normal;">
</span></span><!--[endif]--><span dir="LTR"></span><span style="font-size: 12.0pt; line-height: 150%;">Beliau seorang ahli falsafah yang dikenali di British.<o:p></o:p></span></div>
<div class="MsoNormal" style="line-height: 150%; margin-left: 21.25pt; mso-list: l0 level1 lfo1; tab-stops: 21.25pt; text-indent: -21.25pt;">
<!--[if !supportLists]--><span style="font-size: 12.0pt; line-height: 150%; mso-fareast-font-family: "Times New Roman";">2.<span style="font-size: 7pt; line-height: normal;">
</span></span><!--[endif]--><span dir="LTR"></span><span style="font-size: 12.0pt; line-height: 150%;">Lahir pada 26hb April 1711 di Edinburgh, Scotland.<o:p></o:p></span></div>
<div class="MsoNormal" style="line-height: 150%; margin-left: 21.25pt; mso-list: l0 level1 lfo1; tab-stops: 21.25pt; text-indent: -21.25pt;">
<!--[if !supportLists]--><span style="font-size: 12.0pt; line-height: 150%; mso-fareast-font-family: "Times New Roman";">3.<span style="font-size: 7pt; line-height: normal;">
</span></span><!--[endif]--><span dir="LTR"></span><span style="font-size: 12.0pt; line-height: 150%;">Lahir dalam suasana keluarga yang sederhana mewah dan
juga ada berkaitan dengan golongan bangsawan di sekitar kawasan perumahannya.<o:p></o:p></span></div>
<div class="MsoNormal" style="line-height: 150%; margin-left: 21.25pt; mso-list: l0 level1 lfo1; tab-stops: 21.25pt; text-indent: -21.25pt;">
<!--[if !supportLists]--><span style="font-size: 12.0pt; line-height: 150%; mso-fareast-font-family: "Times New Roman";">4.<span style="font-size: 7pt; line-height: normal;">
</span></span><!--[endif]--><span dir="LTR"></span><span style="font-size: 12.0pt; line-height: 150%;">Banyak menghabiskan zaman kecilnya di sekitar kawasan
keluarga terdekatnya di Ninewells, Berwick.<o:p></o:p></span></div>
<div class="MsoNormal" style="line-height: 150%; margin-left: 21.25pt; mso-list: l0 level1 lfo1; tab-stops: 21.25pt; text-indent: -21.25pt;">
<!--[if !supportLists]--><span style="font-size: 12.0pt; line-height: 150%; mso-fareast-font-family: "Times New Roman";">5.<span style="font-size: 7pt; line-height: normal;">
</span></span><!--[endif]--><span dir="LTR"></span><span style="font-size: 12.0pt; line-height: 150%;">Beliau belajar di Universiti Edinburgh.<o:p></o:p></span></div>
<div class="MsoNormal" style="line-height: 150%; margin-left: 21.25pt; mso-list: l0 level1 lfo1; tab-stops: 21.25pt; text-indent: -21.25pt;">
<!--[if !supportLists]--><span style="font-size: 12.0pt; line-height: 150%; mso-fareast-font-family: "Times New Roman";">6.<span style="font-size: 7pt; line-height: normal;">
</span></span><!--[endif]--><span dir="LTR"></span><span style="font-size: 12.0pt; line-height: 150%;">Beliau pada awalnya, banyak berkaitan dengan bidang
undang-undang. Juga sibuk dengan sastera. Juga mengajar falsafah dan
pembelajaran umum.<o:p></o:p></span></div>
<div class="MsoNormal" style="line-height: 150%; margin-left: 21.25pt; mso-list: l0 level1 lfo1; tab-stops: 21.25pt; text-indent: -21.25pt;">
<!--[if !supportLists]--><span style="font-size: 12.0pt; line-height: 150%; mso-fareast-font-family: "Times New Roman";">7.<span style="font-size: 7pt; line-height: normal;">
</span></span><!--[endif]--><span dir="LTR"></span><span style="font-size: 12.0pt; line-height: 150%;">Beliau bekerja sebagai kerani di Bristol
counting-house.<o:p></o:p></span></div>
<div class="MsoNormal" style="line-height: 150%; margin-left: 21.25pt; mso-list: l0 level1 lfo1; tab-stops: 21.25pt; text-indent: -21.25pt;">
<!--[if !supportLists]--><span style="font-size: 12.0pt; line-height: 150%; mso-fareast-font-family: "Times New Roman";">8.<span style="font-size: 7pt; line-height: normal;">
</span></span><!--[endif]--><span dir="LTR"></span><span style="font-size: 12.0pt; line-height: 150%;">Pada tahun 1734, beliau pergi ke perancis dan mula
menulis.<o:p></o:p></span></div>
<div class="MsoNormal" style="line-height: 150%; margin-left: 21.25pt; mso-list: l0 level1 lfo1; tab-stops: 21.25pt; text-indent: -21.25pt;">
<!--[if !supportLists]--><span style="font-size: 12.0pt; line-height: 150%; mso-fareast-font-family: "Times New Roman";">9.<span style="font-size: 7pt; line-height: normal;">
</span></span><!--[endif]--><span dir="LTR"></span><span style="font-size: 12.0pt; line-height: 150%;">Hume juga banyak menyumbangkan dalam bidang falsafah.
Disamping penumpuan beliau dalam bidang epistomologidan falsafah moral.<o:p></o:p></span></div>
<div class="MsoNormal" style="line-height: 150%; margin-left: 21.25pt; mso-list: l0 level1 lfo1; tab-stops: 21.25pt; text-indent: -21.25pt;">
<!--[if !supportLists]--><span style="font-size: 12.0pt; line-height: 150%; mso-fareast-font-family: "Times New Roman";">10.<span style="font-size: 7pt; line-height: normal;">
</span></span><!--[endif]--><span dir="LTR"></span><span style="font-size: 12.0pt; line-height: 150%;">Kerjaya beliau dalam bidang lain yang diceburinya juga
baik seperti dalam bidang agama.<o:p></o:p></span></div>
<div class="MsoNormal" style="line-height: 150%; margin-left: 21.25pt; mso-list: l0 level1 lfo1; tab-stops: 21.25pt; text-indent: -21.25pt;">
<!--[if !supportLists]--><span style="font-size: 12.0pt; line-height: 150%; mso-fareast-font-family: "Times New Roman";">11.<span style="font-size: 7pt; line-height: normal;">
</span></span><!--[endif]--><span dir="LTR"></span><span style="font-size: 12.0pt; line-height: 150%;">Pada tahun 1775, beliau jatuh sakit dan meninggal pada
tahun berikutnya.<o:p></o:p></span></div>
<div class="MsoNormal" style="line-height: 150%; margin-left: 21.25pt; mso-list: l0 level1 lfo1; tab-stops: 21.25pt; text-indent: -21.25pt;">
<!--[if !supportLists]--><span style="font-size: 12.0pt; line-height: 150%; mso-fareast-font-family: "Times New Roman";">12.<span style="font-size: 7pt; line-height: normal;">
</span></span><!--[endif]--><span dir="LTR"></span><span style="font-size: 12.0pt; line-height: 150%;">Beliau meninggal pada 25hb Ogos 1776. <o:p></o:p></span></div>
<div class="MsoNormal" style="line-height: 150%;">
<br /></div>
<div class="MsoNormal" style="line-height: 150%;">
<br /></div>
<div align="center" class="MsoNormal" style="line-height: 150%; text-align: center;">
<span style="font-size: 12.0pt; line-height: 150%;">
<b>Antara buku penulisan beliau: <o:p></o:p></b></span></div>
<div class="MsoNormal" style="line-height: 150%;">
<br /></div>
<div class="MsoNormal" style="line-height: 150%; margin-left: 21.25pt; mso-list: l1 level1 lfo2; tab-stops: 21.25pt; text-indent: -21.25pt;">
<!--[if !supportLists]--><span style="font-size: 12.0pt; line-height: 150%; mso-fareast-font-family: "Times New Roman";">I.<span style="font-size: 7pt; line-height: normal;">
</span></span><!--[endif]--><span dir="LTR"></span><span style="font-size: 12.0pt; line-height: 150%;">A Treatise of Human Nature, book 1@2 (1739) and book 3
(1740)<o:p></o:p></span></div>
<div class="MsoNormal" style="line-height: 150%; margin-left: 21.25pt; mso-list: l1 level1 lfo2; tab-stops: 21.25pt; text-indent: -21.25pt;">
<!--[if !supportLists]--><span style="font-size: 12.0pt; line-height: 150%; mso-fareast-font-family: "Times New Roman";">II.<span style="font-size: 7pt; line-height: normal;">
</span></span><!--[endif]--><span dir="LTR"></span><span style="font-size: 12.0pt; line-height: 150%;">Essay, Moral and Political (volume 1, 1741) (volume 2,
1742)<o:p></o:p></span></div>
<div class="MsoNormal" style="line-height: 150%; margin-left: 21.25pt; mso-list: l1 level1 lfo2; tab-stops: 21.25pt; text-indent: -21.25pt;">
<!--[if !supportLists]--><span style="font-size: 12.0pt; line-height: 150%; mso-fareast-font-family: "Times New Roman";">III.<span style="font-size: 7pt; line-height: normal;">
</span></span><!--[endif]--><span dir="LTR"></span><span style="font-size: 12.0pt; line-height: 150%;">An Inquiry Concerning the Principles of Morals (1751)<o:p></o:p></span></div>
<div class="MsoNormal" style="line-height: 150%; margin-left: 21.25pt; mso-list: l1 level1 lfo2; tab-stops: 21.25pt; text-indent: -21.25pt;">
<!--[if !supportLists]--><span style="font-size: 12.0pt; line-height: 150%; mso-fareast-font-family: "Times New Roman";">IV.<span style="font-size: 7pt; line-height: normal;">
</span></span><!--[endif]--><span dir="LTR"></span><span style="font-size: 12.0pt; line-height: 150%;">Political Discourses (1752)<o:p></o:p></span></div>
<div class="MsoNormal" style="line-height: 150%; margin-left: 21.25pt; mso-list: l1 level1 lfo2; tab-stops: 21.25pt; text-indent: -21.25pt;">
<!--[if !supportLists]--><span style="font-size: 12.0pt; line-height: 150%; mso-fareast-font-family: "Times New Roman";">V.<span style="font-size: 7pt; line-height: normal;">
</span></span><!--[endif]--><span dir="LTR"></span><span style="font-size: 12.0pt; line-height: 150%;">History of England (1754-1762)<o:p></o:p></span></div>
<div class="MsoNormal" style="line-height: 150%; margin-left: 21.25pt; mso-list: l1 level1 lfo2; tab-stops: 21.25pt; text-indent: -21.25pt;">
<!--[if !supportLists]--><span style="font-size: 12.0pt; line-height: 150%; mso-fareast-font-family: "Times New Roman";">VI.<span style="font-size: 7pt; line-height: normal;">
</span></span><!--[endif]--><span dir="LTR"></span><span style="font-size: 12.0pt; line-height: 150%;"> Four of
Dissertations (1757)<o:p></o:p></span></div>
<div class="MsoNormal" style="line-height: 150%;">
<span style="font-size: 12.0pt; line-height: 150%;"> :natural
history of religion<o:p></o:p></span></div>
<div class="MsoNormal" style="line-height: 150%;">
<span style="font-size: 12.0pt; line-height: 150%;"> :of the
passions<o:p></o:p></span></div>
<div class="MsoNormal" style="line-height: 150%;">
<span style="font-size: 12.0pt; line-height: 150%;"> :of tragedy<o:p></o:p></span></div>
<div class="MsoNormal" style="line-height: 150%;">
<span style="font-size: 12.0pt; line-height: 150%;"> :of the
standard of state <o:p></o:p></span></div>
<div class="MsoNormal" style="line-height: 150%; margin-left: 21.25pt; mso-list: l1 level1 lfo2; tab-stops: 21.25pt; text-indent: -21.25pt;">
<!--[if !supportLists]--><span style="font-size: 12.0pt; line-height: 150%; mso-fareast-font-family: "Times New Roman";">VII.</span><!--[endif]--><span dir="LTR"></span><span style="font-size: 12.0pt; line-height: 150%;"> Dialogue Concerning Natural
Religion(1779)<o:p></o:p></span></div>
<div class="MsoNormal" style="line-height: 150%;">
<br /></div>
<div class="MsoNormal" style="line-height: 150%;">
<span style="font-size: 12.0pt; line-height: 150%;"> <o:p></o:p></span></div>
<div class="MsoNormal" style="line-height: 150%;">
<br /></div>
<div align="center" class="MsoNormal" style="line-height: 150%; text-align: center;">
<b><span style="font-size: 12.0pt; line-height: 150%;">
An Inquiry Concerning The Principles Of Morals<o:p></o:p></span></b></div>
<div class="MsoNormal" style="line-height: 150%;">
<br /></div>
<div class="MsoNormal" style="line-height: 150%;">
<span style="font-size: 12.0pt; line-height: 150%;">“Sesuatu yang berkaitan dengan moral sering dikaitkan dengan
manusia, kerana manusia ialah makhluk yang bersosial dan aktif. Ia juga
termasuk moral terhadap masyarakat dan negara, dan secara individu ”(Hume,1957).
Kepentingan david hume dalam menulis sesuatu perkara ialah tentang akhlak. Ini
kerana kehidupan seharian manusia kebanyakan berkaitan dengan akhlak. Manusia
juga makhluk yang berfikir dan berperasaan serta bersosial, berpolitik,
beragama dan sebagainya. Segala tingkah laku manusia juga menggambarkan apa
yang berada di dalam hati(akhlak). <o:p></o:p></span></div>
<div class="MsoNormal" style="line-height: 150%;">
<br /></div>
<div class="MsoNormal" style="line-height: 150%; text-indent: 21.0pt;">
<span style="font-size: 12.0pt; line-height: 150%;">“Sesuatu sebab dan sentimen itu
hampir berkaitan dengan ketentuan sesuatu moral dan juga kesimpulan sesuatu
perkara. Juga terhadap sesuatu kebencian dan kesukaan. Bergantung juga kepada
beberapa rasa dalaman atau perasaan yang secara keseluruhannya dibuat oleh
kebanyakan manusia. ”.(Hume,1957). Perbezaan yang dibuat David Hume ialah
antara bidang logik dan etika. Logik mempunyai kaitan dengan aktiviti manusia sebagai
makhluk pemikiran. Logik selalunya
berkaitan dengan hujah , dan fungsinya ialah untuk menentukan fakta-fakta..<o:p></o:p></span></div>
<div class="MsoNormal" style="line-height: 150%;">
<br /></div>
<div class="MsoNormal" style="line-height: 150%; text-indent: 21.0pt;">
<span style="font-size: 12.0pt; line-height: 150%;">Etika dan moral adalah berkenaan
dengan tindakan manusia sebagai makhluk sosial . Moral mempunyai kaitan dengan
nilai dan tidak boleh diperolehi daripada kenyataan fakta semata-mata. Ini
kerana pemikiran terlibat dalam kedua-dua perkara iaitu logik dan etika, tetapi
logik berasal dari sebab bukan etika. Menurut David Hume dalam buku ini,
‘Perbezaan sesuatu moral boleh dilihat melalui sebab tulen ’(Hume,1957).<o:p></o:p></span></div>
<div class="MsoNormal" style="line-height: 150%;">
<br /></div>
<div class="MsoNormal" style="line-height: 150%; text-indent: 21.0pt;">
<span style="font-size: 12.0pt; line-height: 150%;">Sepanjang semua tulisan-tulisannya,
Hume menggunakan kaedah empirikal dalam falsafah beliau. Beliau percaya bahawa
semua perkara yang dihadapi manusia
adalah berdasarkan pengalaman hidup mereka Pengalaman dan kepercayaan
dalam kemungkinan kaedah itu telah menjadi salah satu sumber utama dogmatik dan
pelbagai bentuk sikap tidak bertoleransi yang biasanya dikaitkan dengannya.<o:p></o:p></span></div>
<div class="MsoNormal" style="line-height: 150%;">
<br /></div>
<div class="MsoNormal" style="line-height: 150%; text-indent: 21.0pt;">
<span style="font-size: 12.0pt; line-height: 150%;">Dalam analisis pemahaman manusia,
Hume telah menggunakan kaedah empirikal untuk mencari cara di mana sesuatu idea
itu terbentuk. Beliau menganggap bahawa semua idea-idea yang diperolehi
berdasarkan tanggapan akal. Beliau menafikan sesuatu pengetahuan yang tulen dan
sesuatu yang melampaui batas yang dapat daripada mana-mana deria manusia. Ini
menunjukkan bahawa tiada siapa yang boleh mengetahui sesuatu perkara yang tidak
zahir seperti kerohanian, syurga, neraka dan seumpamanya.<o:p></o:p></span></div>
<div class="MsoNormal" style="line-height: 150%;">
<br /></div>
<div class="MsoNormal" style="line-height: 150%; text-indent: 21.0pt;">
<span style="font-size: 12.0pt; line-height: 150%;">Perkara tersebut tidak menafikan
kemungkinan kelaziman tentang ilmu yang dikenali sebagai pengetahuan saintifik.
Had-had sifat sesuatu perkara boleh dipercayai sekurang-kurangnya ke tahap yang
tertentu walaupun ianya hanya melalui dalam minda manusia berdasarkan apa yang
telah berlaku pada masa lalu dan jangkaan tentang sesuatu pengalaman yang sama
akan berlaku pada masa hadapan.<o:p></o:p></span></div>
<div class="MsoNormal" style="line-height: 150%;">
<span style="font-size: 12.0pt; line-height: 150%;">Bagaimanapun, beliau tidak menafikan kegunaan konsep-konsep
yang telah digunakan dalam prosedur saintifik, tetapi dia memberikan cara baru
di mana konsep-konsep ini terbentuk. Menurut beliau, prinsip-prinsip yang
terlibat dalam prosedur saintifik yang dilakuakn manusia hanya boleh dipercayai
setakat yang boleh digunakan mengikut pengalaman manusia.<o:p></o:p></span></div>
<div class="MsoNormal" style="line-height: 150%;">
<br /></div>
<div class="MsoNormal" style="line-height: 150%; text-indent: 21.0pt;">
<span style="font-size: 12.0pt; line-height: 150%;">Penggunaan kaedah empirikal dalam
bidang moral membolehkan Hume untuk menunjukkan dengan cara yang sama bagaimana
idea-idea yang berkaitan dengan tingkah laku yang baik dan buruk telah wujud. <o:p></o:p></span></div>
<div class="MsoNormal" style="line-height: 150%;">
<br /></div>
<div class="MsoNormal" style="line-height: 150%; text-indent: 21.0pt;">
<span style="font-size: 12.0pt; line-height: 150%;">Mana-mana hujah moral mesti menyedari
perbezaan antara alam fakta dan alam akhlak. Sesuatu pengalaman adalah sumber
sesuatu fakta, tetapi apa-apa jenis nilai sesuatu perkara boleh diketahui hanya
melalui perasaan. Sesuatu pengalaman itu secara umumnya mempunyai maksud yang
sama untuk semua orang, ia adalah mustahil untuk membuat kesimpulan seseorang
itu berbanding dengan fakta-fakta(pengalaman) yang telah dilalui oleh orang
lain. Perasaan di sisi lain , adalah peribadi dan individu , dan cara seseorang
merasakan tentang sesuatu jenis tingkah laku tidak semestinya sama dengan orang
lain. <o:p></o:p></span></div>
<div class="MsoNormal" style="line-height: 150%;">
<br /></div>
<div class="MsoNormal" style="line-height: 150%; text-indent: 21.0pt;">
<span style="font-size: 12.0pt; line-height: 150%;">Hume percaya bahawa terdapat unsur
biasa dalam perasaan orang, sama seperti terdapat unsur biasa dalam apa yang
mereka alami melalui organ-organ deria seperti hidung untuk menghidu dan
seumpamanya. Beliau menegaskan bahawa semua manusia normal mempunyai perasaan
terhadap apa yang dialami oleh manusia lain. Contohnya berasa gembira atas
kebahagiaan orang lain atau simpati atas kesusahan orang lain. Ia adalah elemen
biasa dalam perasaan seseorang, yang membolehkan seseorang untuk bercakap
dengan betul mengenai prinsip-prinsip moral. <o:p></o:p></span></div>
<div class="MsoNormal" style="line-height: 150%;">
<br /></div>
<div class="MsoNormal" style="line-height: 150%; text-indent: 21.0pt;">
<span style="font-size: 12.0pt; line-height: 150%;">“Oleh itu kaedah-kaedah ekuiti atau
keadilan bergantung kepada keadaan tertentu atau dimana manusia pada waktu itu”(Hume,1957).
Mana-mana pendekatan empirikal untuk kajian akhlak mesti bermula dengan
siasatan daripada aktiviti-aktiviti yang selalu dilakukan oleh ramai orang.
Oleh itu, Hume bermula dengan analisis kebajikan dan keadilan. Kedua-dua sifat
ini dipilih kerana secara amnya seluruh tingkah laku manusia mesti mempunyai
keadilan dan kebajikan dalam menolong seseorang. Begitu juga, wujud orang yang
mementingkan diri dengan mengenepikan keadilan dan kebajikan untuk orang lain.<o:p></o:p></span></div>
<div class="MsoNormal" style="line-height: 150%;">
<br /></div>
<div class="MsoNormal" style="line-height: 150%; text-indent: 21.0pt;">
<span style="font-size: 12.0pt; line-height: 150%;">Sebab-sebab bagi penerimaan dan penolakan
sesuatu perkara, kita akan mendapati bahawa kelebihan atau kekurangan sesuatu
adalah kerana perbezaan tingkah laku yang dinyatakan. Tindakan yang telah
diterima adalah orang-orang yang menggalakkan kebahagiaan dan memenuhi
keperluan asas rakyat. Orang-orang yang melarang atau yang wujudnya kebencian
itu, cenderung untuk menghalang matlamat ini . Adalah penting untuk ambil
perhatian bahawa sikap atau peribadi seseorang itu dilihat melalui sikapnya
terhadap orang lain.<o:p></o:p></span></div>
<div class="MsoNormal" style="line-height: 150%;">
<br /></div>
<div class="MsoNormal" style="line-height: 150%;">
<br /></div>
<div class="MsoNormal" style="line-height: 150%;">
<br /></div>
<div class="MsoNormal" style="line-height: 150%;">
<br /></div>
<div class="MsoNormal" style="line-height: 150%;">
<br /></div>
<div class="MsoNormal" style="line-height: 150%;">
<br /></div>
<div class="MsoNormal" style="line-height: 150%;">
<br /></div>
<div class="MsoNormal" style="line-height: 150%; text-indent: 21.0pt;">
<span style="font-size: 12.0pt; line-height: 150%;">Bagi Hume:”Uttiliti asas bagi
kepentingan sesuatu moral itu apabila seseorang mementingkan kepentingan orang
lain berbanding diri sendiri”(Hume.1957). Utiliti tindakan seseorang sebagai
satu cara untuk membawa kebahagiaan dan kebajikan untuk seluruh masyarakat.
Hume juga bersetuju bahawa kebahagiaan sebagai salah satu daripada
perkara-perkara yang baik, tapi dia tidak mengakui bahawa kebahagiaan adalah
satu-satunya perkara yang baik.<o:p></o:p></span></div>
<div class="MsoNormal" style="line-height: 150%;">
<br /></div>
<div class="MsoNormal" style="line-height: 150%; text-indent: 21.0pt;">
<span style="font-size: 12.0pt; line-height: 150%;">Beliau juga menyatakan bahawa
prinsip-prinsip moral berasal dari perasaan (Hume,1957). Perasaan seseorang itu
milik individu itu sendiri. Manusia itu selalunya cenderung untuk melakukan
sesuatu perkara ke arah yang baik untuk kepentingan diri sendiri. Ia
seolah-olah menunjukkan bahawa moral adalah tidak lebih daripada keinginan
sendiri. <o:p></o:p></span></div>
<div class="MsoNormal" style="line-height: 150%;">
<br /></div>
<div class="MsoNormal" style="line-height: 150%; text-indent: 21.0pt;">
<span style="font-size: 12.0pt; line-height: 150%;">Sebaliknya , kita mesti menolak
sesuatu kekejaman dan kemusnahan yang melampaui batas tanpa mengira siapa yang
boleh menjadi mangsa di atas perlakuan buruk itu. Perkara ini menunjukkan semua
manusia mempunyai rasa kemanusiaan dan rasa simpati yang merupakan fitrah kejadian
manusia. Unsur akhlak ini dalam diri manusia yang menghalang moral
daripada mementingkan diri sendiri.
Secara amnya tindakan yang paling terpuji adalah orang-orang yang secara
sukarela melepaskan kepentingan peribadi mereka sendiri dalam usaha untuk melakukan
kebajikan terhadap orang lain.<o:p></o:p></span></div>
<div class="MsoNormal" style="line-height: 150%;">
<br /></div>
<div class="MsoNormal" style="line-height: 150%; text-indent: 21.0pt;">
<span style="font-size: 12.0pt; line-height: 150%;">Akhir sekali, ianya benar bahawa
perasaan seseorang boleh dipengaruhi oleh apa yang manusia percaya sebagai
fakta dalam sesuatu perkara. Juga dalam hal ini yang ditekankan Hume adalah
perasaan dan bukannya data fakta yang merupakan elemen penting dalam mana-mana
penghakiman moral.<o:p></o:p></span></div>
<div class="MsoNormal" style="line-height: 150%;">
<br /></div>
<div class="MsoNormal" style="line-height: 150%;">
<br /></div>
<div class="MsoNormal" style="line-height: 150%;">
<br /></div>
<div class="MsoNormal" style="line-height: 150%;">
<br /></div>
<div class="MsoNormal" style="line-height: 150%;">
<br /></div>
<div align="center" class="MsoNormal" style="line-height: 150%; text-align: center;">
<b><span style="font-size: 12.0pt; line-height: 150%;">Kata-kata David Hume<o:p></o:p></span></b></div>
<div class="MsoNormal" style="line-height: 150%;">
<span style="font-size: 12.0pt; line-height: 150%;">Antara kata-kata beliau yang termasyhur ialah ‘Kecantikan itu
sendiri tidak mempunyai kualiti tersendiri dalam memperihalkannya, ia hanya
akan wujud apabila minda memahami maksudnya. Dan setiap minda akan mengerti
tentang kecantikan yang pelbagai. Kecantikan kemudiannya adalah milik mata yang
melihat’. Daripada apa yang beliau katakan itu,terdapat dua maksud di sini.
Meskipun kita menganggapnya kecantikan adalah daripada mata yang melihat,beliau
juga melihatnya sebagai kebolehan berfikir walaupun ada juga pengadilan estetik
yang membuat kesilapan. Seperti yang dikatakan beliau, ‘Sesiapa sahaja akan
mengatakan persamaan antara berbakat dan bergaya sama ada Ogilby dan Milton,atau
Bunyan dan Addison, akan memikirkan untuk melangkaui batasnya, daripadanya jika
beliau mempertahankan pegangannya setinggi Tenerrffe, atau seluas tadik seperti
lautan’.<o:p></o:p></span></div>
<div class="MsoNormal" style="line-height: 150%;">
<br /></div>
<div class="MsoNormal" style="line-height: 150%; text-indent: 21.0pt;">
<span style="font-size: 12.0pt; line-height: 150%;">Dalam esei beliau yang berpengaruh Of
The Standard of Taste (1757) adalah usaha beliau untuk mencari jawapan konflik
kejadian itu umunya. Esei itu kemudiannya berusaha untuk menunjukkan bagaimana
pengadilan estetik boleh berpangkal dari perasaan seseorang dan tidak ada satu
pun yang benar dan salah. Dalam mendalami usahanya itu, beliau membuat catatan
fikiran yang tajamnya terhadap apa yang membuatkan kritikan itu sebagai kritik
yang baik. Berhasil atau tidak dalam usahanya itu beliau sendiri telah nyatakan
dalam esei ini, tidak hairanlah Of Standard of Taste merupakan salah satu hasil
penulisan falsafah seni yang sangat penting dan berpengaruh.<o:p></o:p></span></div>
<div class="MsoNormal" style="line-height: 150%;">
<br /></div>
<div class="MsoNormal" style="line-height: 150%;">
<br /></div>
<div class="MsoNormal" style="line-height: 150%;">
<br /></div>
<div class="MsoNormal" style="line-height: 150%;">
<br /></div>
<div class="MsoNormal" style="line-height: 150%;">
<br /></div>
<div class="MsoNormal" style="line-height: 150%;">
<br /></div>
<div class="MsoNormal" style="line-height: 150%;">
<br /></div>
<div class="MsoNormal" style="line-height: 150%;">
<br /></div>
<div class="MsoNormal" style="line-height: 150%;">
<br /></div>
<div class="MsoNormal" style="line-height: 150%;">
<br /></div>
<div class="MsoNormal" style="line-height: 150%;">
<br /></div>
<div align="center" class="MsoNormal" style="line-height: 150%; text-align: center;">
<b><span style="font-size: 12.0pt; line-height: 150%;">
PENUTUP<o:p></o:p></span></b></div>
<div class="MsoNormal" style="line-height: 150%;">
<br /></div>
<div class="MsoNormal" style="line-height: 150%;">
<br /></div>
<div class="MsoNormal" style="line-height: 150%;">
<span style="font-size: 12.0pt; line-height: 150%;">David Hume merupakan seorang ahli falsafah yang sangat
dikenali. Kebanyakkannya melalui penulisan beliau. Penulisan beliau juga sering
dikaitkan dengan moral. Dan ini menunjukkan moral, tingkah laku, akhlak
merupakan satu perkara yang sangat penting dalam kehidupan manusia. <o:p></o:p></span></div>
<div class="MsoNormal" style="line-height: 150%;">
<br /></div>
<div class="MsoNormal" style="line-height: 150%; text-indent: 21.0pt;">
<span style="font-size: 12.0pt; line-height: 150%;">Ilmu falsafah juga dipelajari khusus
bagi muslim mesti jangan dipisahkan dengan ajaran agama islam. Jika dipisahkan
maka akan sesat kehidupan. Ini kerana akal semata-mata tidak mampu mencari
sesuatu yang batin atau ghaib. <o:p></o:p></span></div>
<div class="MsoNormal" style="line-height: 150%;">
<br /></div>
<div class="MsoNormal" style="line-height: 150%; text-indent: 21.0pt;">
<span style="font-size: 12.0pt; line-height: 150%;">Sirah Nabi Muhammad juga, pada awal
dakwahnya menyeru kearah akidah dan akhlak yang mulia. Disamping mengajar
sahabatnya akan kepentingan sesuatu ilmu yang mesti dikaitkan dengan kehidupan
akhirat. <o:p></o:p></span></div>
<div class="MsoNormal" style="line-height: 150%;">
<br /></div>
<div class="MsoNormal" style="line-height: 150%;">
<br /></div>
<div class="MsoNormal" style="line-height: 150%;">
<span style="font-size: 12.0pt; line-height: 150%;"> <o:p></o:p></span></div>
<div class="MsoNormal" style="line-height: 150%;">
<br /></div>
<div class="MsoNormal" style="line-height: 150%;">
<br /></div>
<div class="MsoNormal" style="line-height: 150%;">
<br /></div>
<div class="MsoNormal" style="line-height: 150%;">
<br /></div>
<div class="MsoNormal" style="line-height: 150%;">
<br /></div>
<div class="MsoNormal" style="line-height: 150%;">
<br /></div>
<div class="MsoNormal" style="line-height: 150%;">
<br /></div>
<div class="MsoNormal" style="line-height: 150%;">
<br /></div>
<div class="MsoNormal" style="line-height: 150%;">
<br /></div>
<div class="MsoNormal" style="line-height: 150%;">
<br /></div>
<div class="MsoNormal" style="line-height: 150%;">
<br /></div>
<div align="center" class="MsoNormal" style="line-height: 150%; text-align: center;">
<span style="font-size: 12.0pt; line-height: 150%;">
<o:p></o:p></span></div>
<div align="center" class="MsoNormal" style="line-height: 150%; text-align: center;">
<br /></div>
<div align="center" class="MsoNormal" style="line-height: 150%; text-align: center;">
<b><span style="font-size: 12.0pt; line-height: 150%;">RUJUKAN<o:p></o:p></span></b></div>
<div class="MsoNormal" style="line-height: 150%;">
<span style="font-size: 12.0pt; line-height: 150%;">HENRY D.AIKEN, 1975, HUME’S MORAL AND POLITICAL
PHILOSOPHY, HAFNER PRESS, NEW YORK, LONDON.<o:p></o:p></span></div>
<div class="MsoNormal" style="line-height: 150%;">
<br /></div>
<div class="MsoNormal" style="line-height: 150%;">
<span style="font-size: 12.0pt; line-height: 150%;">DAVID HUME, 1955, AN INQUIRY CONCERNING HUMAN UNDERSTANDINGS,
THE
LIBERAL ARTS PRESS, U.S.A.<o:p></o:p></span></div>
<div class="MsoNormal" style="line-height: 150%;">
<br /></div>
<div class="MsoNormal" style="line-height: 150%;">
<span style="font-size: 12.0pt; line-height: 150%;">WILLIAM B.TODD, 1974, HUME AND THE ENLIGHTMENT, EDINBURGH THE
UNIVERSITY PRESS, GREAT BRITAIN.<o:p></o:p></span></div>
<div class="MsoNormal" style="line-height: 150%;">
<br /></div>
<div class="MsoNormal" style="line-height: 150%;">
<span style="font-size: 12.0pt; line-height: 150%;">LEWIS WHITE BECK, 1978, ESSAYS ON KANT AND HUME, YALE
UNIVERSITY PRESS, NEW HAVEN AND
LONDON.<o:p></o:p></span></div>
<div class="MsoNormal" style="line-height: 150%;">
<br /></div>
<div class="MsoNormal" style="line-height: 150%;">
<span style="font-size: 12.0pt; line-height: 150%;">RICHARD WOLLHWM, 1963, HUME ON RELIGION, THE FONTANA LIBRARY,
GREAT BRITAIN.<o:p></o:p></span></div>
<div class="MsoNormal" style="line-height: 150%;">
<br /></div>
<div class="MsoNormal" style="line-height: 150%;">
<span style="font-size: 12.0pt; line-height: 150%;">DRS. H. HASBULLAH BAKRY SH, 1971, SYSTEMATIK FALSAFAH,
PENERBIT WIDJAYA, JAKARTA.<o:p></o:p></span></div>
<div class="MsoNormal" style="line-height: 150%;">
<br /></div>
<div class="MsoNormal" style="line-height: 150%;">
<span style="font-size: 12.0pt; line-height: 150%;">CHARLES W.HENDEL, 1957,
DAVID HUME:AN INQUIRY CONCERNING THE PRINCIPLES OF MORALS,
BOBBSS-MERILL CO, INDIANAPOLIS,<o:p></o:p></span></div>
<div class="MsoNormal" style="line-height: 150%;">
<br /></div>
<div class="MsoNormal" style="line-height: 150%;">
<span style="font-size: 12.0pt; line-height: 150%;">DAVID HUME, 1757, OF THE STANDARD OF TASTE.<o:p></o:p></span></div>
<div class="MsoNormal" style="line-height: 150%;">
<br /></div>
<div class="MsoNormal" style="line-height: 150%;">
<span style="font-size: 12.0pt; line-height: 150%;">DAVID HUME, 1777, MY OWN LIFE.<o:p></o:p></span></div>
<div class="MsoNormal" style="line-height: 150%;">
<br /></div>
<br />
<div class="MsoNormal" style="line-height: 150%;">
<span style="font-size: 12.0pt; line-height: 150%;">DAVID HUME, 1739-1740, A TREATISE OF HUMAN NATURE.<o:p></o:p></span></div>
Unknownnoreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-8333489304243159.post-50038564993082440162013-10-12T07:22:00.000-07:002013-10-12T07:22:10.097-07:00testing..A wise man proportions his belief to the evidence..Unknownnoreply@blogger.com0